I slutet av sommaren 2019 fick jag ett telefonsamtal från min designkollega Cecilia Pettersson, hon hade siktat in sig på Surtex i New York, en av världens största mönstermässor. Frågan hon ställde var om jag ville vara med och ställa ut, en mycket lockande fråga och jag tackade ja utan större övertalning, även om jag kände mig lite rädd, men tack vare teamet som vi skulle bli tillsammans med S Camilla E Boström tog längtan efter detta samarbete överhand min resfeber. Under hösten följde möten och planering, ett stort fokus på hur vi skulle exponera oss på en liten monteryta, tre designers med unika och personliga uttryck. Hur skulle vi hitta en gemensam bas? Inspirerad av Dior Cruise Collection 2020 hittade vi lösningen på hur vi skulle förena våra olika uttryck, vi skulle köra montern i svart-vitt! När det beslutet var taget var det skönt att fokusera på de 100 stycken mönster som vi fick höra brukligt är att ha med sig, per designer alltså! Julhelgen gick i en rasande fart med deadline till tryckeriet och den 30 januari satt vi på planet mot the The Big Apple med mönster och inredning till montern! Inte bara hur man får in tre designers på en minimal yta, utan även hur man packar smart med de begränsningar som bagaget innebär. Det var i denna diskution som vi kom på att vi kunde bära våra mönster så som i Dior collektionen. Vi blev helt enkelt våra egna skyltdockor, och vilken succé det blev! Vi stack verkligen ut i ett mässhav av pasteller, tomtar och fluff. Hur var då mässan, jo det var en upplevelse på många plan. Surtex show sammanstrålar med ytterligare två mässor, National Stationery Show och NY NOW, Winter Market och tar sin plats på Jarvits Center, en imponerande byggnad centralt belägen på västra sidan av Manhattan. Mässutbudet var enormt i två våningsplan, med de tre mässorna pågående samtidigt. Om jag besökt mässan utan att veta om att det pågick en mönstermässa hade jag lätt missat själva Surtex Show som var placerad långt in, bak i mässhallen. Jag har ställt ut på Formex tidigare och där händer det mycket runt omkring mässan, föreläsningar, trendinspiration, workshopstaioner och restauranger. I jämförelse med det uppfattade jag mässutbudet tamare, även om alla montrar höll hög standard. Till sist ett svar på den vanligaste men vikigaste frågan, hur var det med kunder? Det inte var den kommers som från Surtexs håll hade kommunicerats. Det var mycket upp till oss att nätverka sinsemellan med våra montergrannar, och inte minst på våningsplanet under oss där hela Stationery mässan ägde rum fylld med presentkort -och papper, böcker m.m. Men visst fick vi kontakter även om det var ett lugnare tempo än vad vi hade räknat med. Vår monter och inte minst klädsel väckte uppmärksamhet, mycket tacksamt att man med enkla medel skapade en "icebreaker" och på detta sätt fick en ingång till samtal och möten. För även om vi har våra digitalplattformar att röra oss i så är det personliga mötet alltid något extra betydelsefullt. Till resan hade vi två Formvisarstipendiat från Svensk Form Väst att "putta" in i våra omkostnader. Cissi och Camilla fick Årets Formvisare 2019 samt 2020. Ett behövligt tillskott, att ställa ut på mässan är väldigt kostsamt och att göra det igen är tveksamt, men jag väldigt glad att jag tackade "ja" har lärt mig massor, ett äventyr för livet, gjort nästan 100 stycken mönster och att jag vågade, bara det!
Nu ser jag fram emot samarbeten och tacksam för de som påbörjats!
0 Comments
Your comment will be posted after it is approved.
Leave a Reply. |
Hej!
|